Ook banken kijken steeds meer naar de mogelijkheid om blockchain en cryptovaluta in te zetten binnen hun dienstverlening. Ripple (XRP) is daarbij natuurlijk een bekend voorbeeld, maar ook andere partijen verkennen de opties. Zo rolt de Japanse zakenbank Mizuho per 1 maart haar eigen digitale valuta uit en koppelt daar direct een eigen betaalplatform aan, J-Coin Pay.
Om de integratie en het gebruik van de valuta te bevorderen verzekerde Mizuho zich afgelopen week van de steun van 60 regionale financiële instellingen. Daarnaast heeft het ook al enkele retailers en verkooppunten weten te strikken.
Betalen via QR-code
Om gebruik te maken van de J-Coin downloaden gebruikers een speciale app op hun smartphone. Betalingen worden gedaan met behulp van QR-codes. De waarde van de digitale valuta J-Coin wordt vastgesteld op 1 Japanse Yen per eenheid en fluctueert daardoor niet. Dit in tegenstelling tot virtuele valuta’s als de Bitcoin, waarbij de waarde van de coin gekoppeld is het economische principe van vraag en aanbod.
Mizuho maakte zelf bekend dat het inmiddels een reeks aan retailers heeft aangesloten om deel te nemen aan de lancering. het sloot recent partnerships met verkooppunten in de detailhandel, maar ook met restaurantketens en dienstverlenende industrieën, zoals transitienetwerken en taxichauffeurs.
Deze ondernemers worden aantrekkelijke deals in het vooruitzicht gesteld als zij de J-Coin actief inzetten binnen hun platform. Zo zullen verkopers die acceptatie van de munt ondersteunen aanzienlijk lagere kosten in rekening worden gebracht dan voor bijvoorbeeld creditcardbetalingen. Deze bekende strategie van future benefits wordt toegepast in een poging om de acceptatie van J-Coin in een vroeg stadium te stimuleren.
Alipay en Unionpay
De belangrijkste deal sloot Mizuho echter niet op het retailvlak, maar binnen het financiële domein. Zo sloot het samenwerkingen met Alipay en Unionpay om J-Coin Pay op te nemen in hun op QR-code gebaseerde apps voor gebruik door niet-Japanse klanten die het land bezoeken. Deze dominante betaalpartijen, met zeer veel tractie in omringende Aziatische landen, verzekeren het platform van een enorm bereik.
Het communiceren van een lanceringsdatum voor J-Coin is de volgende stap in de toekomstplannen van de virtuele valuta van Mizuho. De bank onderzoekt momenteel ook de mogelijkheden om J-Coin Pay in te zetten voor B2C-doeleinden. Bijvoorbeeld voor overboekingen tussen zakelijke klanten en individuele klanten of het uitkeren van salarissen. “We willen ons digitale valutaplatform uitbreiden om een breed scala aan financiële diensten aan te bieden”, zo laat Mizuho in een verklaring weten.
Mizuho Bank is onderdeel van de Mizuho Financial Group heeft haar hoofdkantoor in Tokio, Japan. Daarnaast heeft de bank Europese vestigingen in financial-hubs als Londen, Amsterdam en Düsseldorf.