Afgelopen week maakte Mastercard bekend het Britse Earthport over te nemen voor iets meer dan 260 miljoen Euro. Earthport was al enige tijd speelbal in een felle strijd tussen Mastercard en Visa, en laatstgenoemde creditcard-schema leek lange tijd op pole-position te liggen voor de overname van Earthport. Totdat Mastercard afgelopen week het bod verhoogde, en met 33 pence per aandeel 10% boven het bod van Visa ging zitten, en daarmee de relatief onbekende FinTech uit de UK binnen hengelde.
Earthport heeft een vergunning als betaalinstelling in het Verenigd Koninkrijk en richt zich met een internationaal netwerk op internationale betalingen vanuit het Londonse hoofdkantoor en bijkantoren in New York, Singapore, Miami en Dubai. Er werken in totaal 200 mensen.
Waarom doet Mastercard deze overname?
Veel mensen zullen zich in eerste instantie afvragen wat een bedrijf als Mastercard moet met een onderneming dat zich richt op overboekingen? Terechte vraag, en er zijn een aantal redenen voor deze overname te noemen.
Allereerst is er de transitie van Mastercard zelf; van een soort bank naar een technologie-bedrijf met Fintech-features. In dat licht valt ook de recente aankondiging dat men de naam laat vallen en verder gaat met alleen het logo, dit om aan te geven dat ze (veel) meer doen dan alleen kaart betalingen.
Daarnaast is een factor de sterke toename van cross-border (internationale) commerce, zowel in B2B als in B2C. Denk daarbij aan grote e-comm players als AirBnB, Uber, Amazon, Netflix en Spotify.
De derde trend zijn marktplaatsen en platforms die sterk in opkomst zijn en ook internationaliseren, bijvoorbeeld Booking.com, Expedia, freelancer.com en Amazon Mechanical Turk. Deze platforms internationaliseren qua reikwijdte maar centraliseren en automatiseren qua operatie.
Met de overname van Vocalink in 2016 (eveneens in de UK) kreeg Mastercard eerder al toegang tot de Engelse en Europese markt voor betalingen en automatische Incasso’s (BACS) en hier wordt nu een internationaal gerichte oplossing aan toegevoegd.
Wie gaat hier profijt van hebben?
Banken:
Zoals gezegd is Mastercard zich aan het omvormen tot technologie bedrijf, tot een vijftal jaar geleden behoorden alleen banken tot de klantenkring van Mastercard, inmiddels behoren ook niet-banken tot deze groep die men bedient met technologie gedreven oplossingen. Zo is er de Mastercard Gateway (een generieke PSP oplossing), functionaliteit om uitbetalingen te doen en het beheren van uitgaven, van klein tot groot. Oplossingen die men rechtsreeks aan bedrijven aanbiedt om er later, indien nodig, een bank bij te zoeken.
PSP’s:
Payment Service Provider (psp’s) zijn Fintechs avant la lettre; ook zij internationaliseren mee met hun klanten, en zijn op zoek naar groei en ondersteuning van nieuwe verdienmodellen. Marktplaatsen en Platforms zijn daar voorbeelden van. In het algemeen zien we een focus optreden binnen deze groep en een aantal richt zich meer op B2B, in Nederland is Buckaroo een voorbeeld middels de integratie met vele boekhoudpakketten.
Fintechs:
Inhakend op het laatste punt hiervoor: Op dat terrein zien we veel verandering en waar de grote banken groot en log zijn zien we veel nieuwe, technologie-gedreven banken ontstaan. Bunq en Adyen in Nederland, N26 in Duitsland en Revolut in de UK, maar ook Fintechs zoals Transferwise, Monzo en Starling. Om snel te kunnen groeien hebben ze naast technologie ook partnerships in hun DNA zitten.
Door Mastercard’s technologie-oplossingen via bestaande connecties of api’s te gebruiken kunnen deze Fintechs snel functionaliteit toevoegen om te kunnen groeien, zonder zelf te hoeven ontwikkelen. Hiermee schalen ze naar een omvang en reikwijdte qua dienstverlening dat ze traditionele banken kunnen vervangen bij bedrijven.
Platforms & Marktplaatsen:
Hier zien we een hele grote groei de afgelopen jaren. Denk aan Bol.com in Nederland, maar Amazon, eBay, Rakuten, Wimdu, AirBnB en Booking.com zijn veel internationaler en richten zich grotendeels op consumenten. Daarnaast zijn er Platforms die zich internationaal richten op zakelijk of B2B verkeer, voorbeelden zijn weworkremotely.com (allerlei klusjes die online uitgevoerd kunnen worden) enpeopleperhour (software ontwikkelaars).
Vooral bij de internationaal opererende marktplaatsen komt veel complexiteit kijken en moet een transactie in twee of meer delen worden opgeknipt en uitbetaald. Juist die laatste stap is waar Mastercard zich meer en meer op richt, met de technologie van kaarten kunnen ze tevens de transactie met extra data verrijken wat de verzender en/of ontvanger weer additionele inzichten biedt. Iets dat binnen vertical travel (de reiswereld) al breed wordt toegepast.
Last but not least; het is ook een defensieve beweging van Mastercard, de card-rails zijn altijd nog relatief duur en acceptatie niet 100%. Hiermee diversificeren ze, vergrootten de markt die ze adresseren en bieden een alternatief voor niet-kaart-accepterende bedrijven.