Software-leverancier Lightspeed maakt vandaag op de Toronto Stock Exchange haar debuut op de Canadese beurs. Met de emissie, onder de naam LSPD, worden 15 miljoen aandelen op de markt gebracht tegen een prijs van 16 dollar per aandeel. Lightspeed verwacht met de beursgang, ook wel Initial Pubic Offering (IPO), een bedrag van rond de 240 miljoen dollar op te halen.
Dat is meer dan de verwachtte 200 miljoen dollar die het bedrijf afgelopen februari aan een beursgang koppelde. Het in Montreal gevestigde bedrijf, dat onder meer software en betaaloplossingen levert aan retailers, was in eerste instantie van plan de aandelen tegen een prijsrange van 13-15 dollar op de markt te brengen. Vandaag maakt het bekend de prijs vast te zetten op 16 dollar per aandeel, mede vanwege de sterke vraag van beleggers. Volgens het goed ingevoerde Bloomberg ligt de waarde van Lightspeed door de IPO nu op 1.4 miljard dollar.
De IPS wordt begeleid door BMO Capital Markets, National Bank Financial Inc. en J.P. Morgan Securities Canada Inc.
POS- en e-commerce-software voor MKB
Lightspeed, dat cloud gebaseerde POS- en e-commerce-software voor het MKB ontwikkelt, bewoog de afgelopen jaren geleidelijk richting een IPO. Zo voegde het de in november voormalige Google en OpenText CFO’s Patrick Pichette en Paul McFeeters toe aan zijn raad van bestuur, en benoemde het Brandon Nussey tot zijn nieuwe CFO in april 2018. Het bedrijf huurde eind november ook een nieuwe CTO in, John Vandermay. Daarnaast sloot het eind 2017 een Series D-financieringsronde van 207 miljoen dollar, die Lightspeed gebruikte om zijn internationale aanwezigheid te laten groeien.
Canadese media melden dat Lightspeed het afgelopen jaar 72 miljoen dollar aan inkomsten heeft gegenereerd. De omzet voor het meest recente kwartaal dat eindigde op 31 december, is genoteerd als 20 miljoen USD, wat 33 procent groei laat ten opzicht van dezelfde periode een jaar eerder.
Lightspeed actief in Canada, VS, Europa en Australië
Lightspeed is momenteel actief in meer dan 100 landen met acht kantoren verspreid over Canada, de VS, Europa en Australië. In de IPO-aanvraag vermeldde het dat het momenteel 47.000 plus klantlocaties heeft en een bruto transactievolume van $ 13 miljard plus. Ook in Nederland is Lightspeed actief, en nam het enkele jaren geleden software-leverancier SEOshop over. Lightspeed levert betalings(POS)- en e-commerce-software voor retailers, en focust zich daarbij voornamelijk op restaurants.
Afbeelding: Betakit.com