Een bankrekening openen vanuit huis, het geautomatiseerd onboarden van klanten volgens het Know Your Customer (KYC)-principe of het controleren van identiteitsbewijzen op echtheid. Er is een duidelijke trend zichtbaar waarin consumenten steeds meer én betere digitale dienstverlening verwachten van bedrijven en overheden. De opkomst van de smartphone voedt deze behoefte onder consumenten, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat het begrip digitale identiteit steeds belangrijker wordt.
Want het gemakkelijk en snel kunnen aanmelden of identificeren past natuurlijk helemaal in de huidige tijdsgeest, de begrippen privacy en data liggen ook onder een vergrootglas.
Mobiele identiteitsverificatie
Het Nederlandse InnoValor is met haar product ReadID gespecialiseerd in mobiele identiteitsverificatie, en voorziet daarmee inmiddels verschillende banken en overheden van een oplossing voor een reëel probleem. “ReadID maakt het mogelijk om snel en foutloos de gegevens van paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen over te nemen, en deze identificatiedocumenten op echtheid te controleren”, zo laat Maarten Wegdam, CEO van ReadID in een exclusief interview met NederlandFintech weten. “En deze checks verlopen allemaal via de smartphone en de NFC-functionaliteit die deze tegenwoordig (bijna) allemaal hebben.”
Daarmee past ReadID naadloos in de mobile first-gedachte en helpt het de opkomst van identity theft tegen te gaan. Tegelijkertijd biedt het meer gemak doordat het handmatige en foutgevoelige overtikken van data van een paspoort niet meer nodig is. Het draait daarbij allemaal om de RFID-chip van identiteitsdocumenten. “Deze chip bevat digitaal getekende persoonlijke informatie, zoals naam, BSN-nummer en pasfoto. ReadID gebruikt de NFC-functionaliteit van de smartphone om de chip uit te lezen, en doet allerlei controles op de echtheid van informatie en document.”
De basis voor ReadID werd een jaar of tien geleden al gelegd. De ontwikkeling van het identity-product kwam echter vier jaar terug in een stroomversnelling toen zich een eerste klant van formaat meldde. “De Nederlandse politie fungeerde als launching customer. Zij wilden agenten op straat ‘empoweren’ om makkelijk data van identiteitsbewijzen in te lezen en deze op echtheid te controleren, gebruik makend van hun smartphone.”
“Het winnen van de Accenture-award zorgt voor extra exposure en heeft ReadID verder op de (internationale) kaart gezet”
Het aansluiten van dergelijke grote partners werkt als een kickstart voor jonge tech-bedrijven. Het winnen van een Accenture Award, waarbij ReadID twee jaar terug tot winnaar werd verkozen in de categorie Safe & Secure Society, opende echter weer hele nieuwe deuren. “De award zorgt voor de nodige extra exposure en heeft ReadID verder op de (internationale) kaart gezet. Zo bedienen wij inmiddels een aantal grote banken, waaronder ook De Norske Bank, de grootste bank in Noorwegen.”
ReadID mag inmiddels ook enkele Nederlandse banken tot haar klantportfolio rekenen. “Niemand wil tegenwoordig nog naar een bankkantoor om zich te identificeren”, zo stelt Wegdam, “maar dat is wel wettelijk verplicht bij het openen van een bankrekening. Onder andere Rabobank, ING en De Volksbank maken gebruik van onze technologie zodat gebruikers zich op afstand kunnen identificeren via hun smartphone.”
“Het is van groot belang dat banken innoveren om een digitale relatie met hun klant op te bouwen”
De komst van online only-banken als Bunq, Revolut en N26 vraagt een heel nieuwe klant-benadering door financiële instellingen. Op dát snijvlak van service & safety kan ReadID een rol spelen. “Er is een duidelijke trend zichtbaar waarin consumenten steeds meer en betere digitale diensten verwachten van bedrijven, waaronder dus ook banken. Uit eigen paneltests bleek dat dit niet slechts op jongeren van toepassing is. Het is daarom van groot belang dat banken blijven innoveren om ook een digitale relatie met hun klant te bouwen. Veel nieuwkomers hebben ook alleen een digitale relatie en hebben geen kantorennet. Veel traditionele banken zijn zich hiervan van bewust en zijn hier inmiddels volop mee bezig. Hierin hebben we overigens de indruk dat Nederlandse banken eerder voorlopen dan achterlopen op banken elders in de wereld.”
Naast de financiële sector wordt ReadID ook toegepast binnen de law-enforcement-sector en door overheden. “Een prachtig en actueel voorbeeld is de samenwerking met UK Home Office, die als gevolg van de Brexit onze technologie inzet om miljoenen Europeanen zich te kunnen laten registreren met behulp van hun smartphone.”
De markt van NFC-gebaseerde mobiele identiteitsverificatie is nu sterk groeiende; enerzijds doordat NFC populairder wordt, anderzijds door de toenemende digitalisering en de zorgen om identity theft. Recentelijk bracht het TV-programma Rambam identiteitsfraude onder de aandacht. In de uitzending bleek dat bepaalde digitale identiteitsverificatie-oplossingen niet betrouwbaar zijn, iets dat schadelijk is voor consument en voor bedrijven. Zo is het maken van een foto van een identiteitsdocument niet een heel veilige oplossing. “Alleen het uitlezen en verifiëren van de chip in het identiteitsdocument biedt een oplossing die sterk genoeg is om zowel consument als ondernemer te beschermen”, vult Wegdam aan.
‘Veiliger dan conventionele onboardingprocessen’
Volgens Wegdam is de ReadID-technologie veiliger dan conventionele onboardingprocessen. “Bankmedewerkers zijn bijvoorbeeld niet getraind op het herkennen van onechte identiteitsdocumenten, en ReadID vervangt vaak een kopie-paspoort achtige oplossing waar iedereen van zal begrijpen dat er beperkingen zijn in het herkennen van vervalste paspoorten. Een bijkomend voordeel van ReadID is dat de chip een hoge resolutie pasfoto bevat, waarmee gezichtsherkenning, hetzij via een algoritme of een mens, veiliger wordt.”
Biometrische authenticatie
Een technologie die sterk in opkomst is, als het gaat om het verifiëren van de identiteit, is het gebruik van biometrische kenmerken als vingerafdruk of gezichtsherkenning. Wegdam ziet op dat vlak veel goede toepassingen, met name als het gaat om een gebruiksvriendelijke tweede factor voor authenticatie. “Wel zien we dat het belang van liveness, dus of het echt een levend persoon is en niet bijvoorbeeld een foto van het gezicht, vaak onderschat wordt. ReadID wordt vaak ingezet in combinatie met gezichtsherkenning, waarbij we partneren met een leverancier die juist heel goed is in die liveness.”
ReadID kiest overigens heel bewust voor een strategie van partnerships. “Wij zetten in op partneren in plaats van een breder scala aan technologieën in de markt te zetten. Zo groeien we mee met de markt, zowel door direct sales als door te werken met channel-partners.”
‘NFC First’
Het maakt van ReadID een leidende vendor van NFC-gebaseerde mobiele identiteitsverificatie. Een positie die ReadID volgens Wegdam wil consolideren en waar nodig kan uitbouwen. “Wij willen de toonaangevende leverancier blijven in binnen- en buitenland van identiteitsverificatie door middel van NFC en smartphone. Ons credo is ‘NFC First’, met andere woorden: waar NFC gebruikt kan worden, moet je dit doen vanwege de hoge betrouwbaarheid en kwaliteit van de data.”