Currence, onder meer eigenaar van de collectieve betaalproducten iDEAL, iDIN en Incassomachtigen, selecteert technologiebedrijf CM.com om de online identificatie- en inlogdienst iDIN uit te breiden met de mogelijkheid om makkelijk en veilig in te loggen, je leeftijd te bevestigen of jezelf te identificeren via een QR-code. De verwachting is dat vanaf het vierde kwartaal van 2019 iedereen met een smartphone iDIN QR-codes kan scannen.
iDIN QR
Met iDIN QR kun je bij online organisaties inloggen, je leeftijd bevestigen of jezelf identificeren door met je smartphone een iDIN QR-code te scannen. Daarna moet je in de mobiele app van je bank goedkeuring geven, bijvoorbeeld met een mobiele pincode. Zo kun je niet alleen veilig inloggen op een website maar bijvoorbeeld ook aantonen dat je oud genoeg bent bij een slijter, in een café of op een festival. Even de iDIN QR-code scannen, goedkeuren in je bankapp en je bent ingelogd of toegelaten.
Identificatiemethode iDIN
In een wereld die snel digitaliseert, komt iDIN tegemoet aan de wens van steeds meer organisaties en consumenten voor veilig, betrouwbaar en makkelijk online identificeren en zorgeloos inloggen. Met iDIN krijgen online organisaties direct zekerheid over specifieke persoonsgegevens van klanten en kunnen consumenten met de makkelijke en vertrouwde inlogmethode van hun eigen bank inloggen bij andere online organisaties.
Organisaties hoeven niet meer om kopieën van legitimatiebewijzen te vragen en consumenten hoeven niet meer voor verschillende websites steeds andere wachtwoorden te kiezen en te onthouden. Online organisaties waar een bankklant zich met iDIN kan identificeren, krijgen nooit inzage in saldo- of betaalgegevens bij de bank.
Testfase iDIN QR start in Q4-2019
De eerste proeven met iDIN QR-codes worden naar verwachting in het vierde kwartaal van dit jaar uitgevoerd. Aansluitend zal CM.com de uitbreiding van iDIN met QR-codes afronden en kan iedereen met een smartphone makkelijk inloggen of zich identificeren, overal waar een iDIN QR-code wordt getoond.
CM.com biedt een wereldwijd platform voor ‘Conversational Commerce’ en is sponsor en technologiepartner van de Formule 1 Grand Prix in Zandvoort. CM.com helpt bedrijven en instellingen onder andere bij de integratie van iDIN in hun systemen.