Technologiebedrijf en betaaldienstverlener CM.com gaat naar de Amsterdamse beurs. Daarmee onderschrijft het bedrijf eerdere berichtgeving in het Financieele Dagblad, dat bronnen citeerde die een beursgang al aankondigden. CM wil met de uitgifte van aandelen circa 100 miljoen euro ophalen en dit kapitaal gebruiken om de buitenlandse groei te versnellen, zowel organisch als via overnames.
Het FD wist afgelopen week al te melden dat CM.com zinspeelde op een notering aan de Amsterdamse beurs. Het gaat om de eerste echte beursgang sinds betaalbedrijf Adyen begin vorig jaar een notering kreeg aan het Damrak. Emerce weet voorts te melden dat ABN Amro en Jefferies de begeleidende zakenbanken zijn om het proces te begeleiden en potentiële beleggers te polsen voor interesse in aandelen CM.com. Mogelijk verkopen de twee oprichters, Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers hebben alle aandelen in bezit, een deel van hun stocks.
Internationale groei versnellen
Het in Breda gevestigde CM.com wil het nieuwe kapitaal volgens bronnen vooral gebruiken om de financiële positie te verbeteren en de internationale groei te versnellen. CM.com is momenteel vertegenwoordigt in acht landen wereldwijd, waarbij gemiddeld zo’n zes werknemers een kantoor bemannen. Dit moet groeien naar gemiddeld 25 medewerkers per locatie. Daarnaast zinspeelt CM.com op korte termijn op het openen van kantoren in Singapore en de VS en op middellange termijn in Scandinavië en Oost-Europa.
Conversational commerce
CM.com is bekende speler binnen de conversational commerce, en verzorgt voor bedrijven de communicatie met hun klanten via berichtendiensten als SMS en WhatsApp. Een andere kerntaak van CM zijn betaaldiensten voor ondernemers, vanuit de divisie CM Payments. Vanuit die tak ondersteunen ze verschillende betaalmethoden voor webwinkeliers, en rolde het onlangs een betaaloplossing uit waarmee festivalgangers op Lowlands met technologie van CM.com drankjes konden afrekenen met de mobiele telefoon. Ook was er een succesvolle proef met mobiel betalen in vier winkels van AH to go.
Recentelijk sloot CM.com een sponsordeal met de Formule 1, met het oog op de Grand Prix in Zandvoort. Daarbij draait het vooral om een technologische ondersteuning in messaging, payments en ticketing.
CM.com boekte vorig jaar een operationele winst van €800.000 op een omzet van €85 mln. Het verwerkte daarbij 2 miljard berichten, ruim honderd miljoen minuten aan voice calls en voor 595 miljoen euro aan (online) transacties.
Update 11-10-2019
Inmiddels is bekend geworden dat CM.com heeft besloten (voorlopig) af te zien van een beursgang. ‘Tegenvallende marktomstandigheden’ heeft het Bredase technologisebedrijf doen besluiten de IPO voorlopig op de lange baan te schuiven.