Na Stripe in juli afgelopen jaar maakte gisteren Adyen bekend creditcards te gaan uitgeven. Zowel echte kaarten alsook virtuele cards. Vooral die laatste categorie is bij het grote publiek onbekend, maar wint sterk aan populariteit.
Er is al langere tijd een trend gaande om na de acquiring kant nu ook de issuing kant van cards aan te pakken. Menig bank zal nu echt nerveus worden, want dit werd lange tijd beschouwd als veilig gebied qua disintermediatie en tevens werd er leuk aan verdiend door de banken. We hebben het hier in dit geval over zakelijke cards, die qua interchange nog niet zijn gereguleerd, en hoge omzetten door grote volumes aan kaartbetalingen.
Adyen maakt voor Issuing gebruik van bankvergunning
Adyen maakt gebruik van de banklicentie waarover ze sinds juni 2017 beschikken, en waarmee ze onder meer zelfstandig kaarten uit kunnen geven en van het binnenkomende geld via de acquiring & gateway om de kaarten te funden, in een pre-paid variant. Alhoewel het persbericht hier niet over spreekt, moet niet worden uitgesloten dat Adyen krediet verstrekt aan klanten om op de kaarten te zetten. Zeer interessant vanuit een werkkapitaal-perspectief.
Eerder zagen we bedrijven als eNett, Wex & Ixaris stand-alone oplossingen aanbieden die alleen het kaart-stukje oppakten. Vaak alleen pre-paid cards, waarbij het soms een dag duurt voordat het geld beschikbaar is. Adyen knoopt dit allemaal naadloos aan elkaar en het geld vloeit real-time van acceptatie naar de kaart ter besteding.
Adyen Issuing interessant voor verschillende verticals
Een aantal voorbeelden waarbij Adyen Issuing meerwaarde biedt:
- Marktplaatsen – verkopers krijgen een kaart waarop de opbrengst uit verkopen direct wordt uitbetaald, sneller dan een overboeking en minder valuta kosten
- Platformen zoals Deliveroo of Glovo – de koeriers krijgen per order een virtuele kaart in hun wallet om de bestelling in te kopen bij het restaurant, minder fraude & meer data
- Online reisbureaus – iedere inkomende boeking wordt gesplitst in losse onderdelen die weer ingekocht worden met een virtuele kaart, meer data & betere reconciliatie
Compliance
In de voorbeelden zijn al een aantal voordelen genoemd zoals meer data, betere reconciliatie en minder fraude. Echter is er ook een interessant verdienmodel achter deze kaarten waarbij de Interchange verdeeld wordt over de verschillende deelnemers; te weten issuer (Adyen), gebruiker (b.v. platform) en in sommige gevallen de acceptant. Daarnaast krijgt de financiele afdeling betere rapportages en (nog) meer grip op de cashflow. Ook compliance heeft Adyen niet over het hoofd gezien, zowel PCI als KYC (onboarden kaarthouder) zijn niet vergeten.
Wederom weet Adyen positief te verassen en maken ze hun reputatie waar als innovatief en disruptief. Ook aan de issuing kant nog voldoende ruimte voor groei na deze bekendmaking.