Generali lanceert €250 miljoen 'Generali Ventures' fintech-ondernemingsfonds

ongeveer een jaar geleden gepubliceerd

Generali heeft ‘Generali Ventures’ gelanceerd, een venture capital-initiatief om innovatie te versnellen, nieuwe markten te betreden en extra operationele efficiëntie voor de Groep te genereren. Met een toegewijde inzet van € 250 miljoen zal Generali Ventures de meest veelbelovende investeringsmogelijkheden identificeren, met een bijzondere focus op de insurtech- en fintech-sectoren.

Investeringen in strategische initiatieven

Het fonds is in 2022 gelanceerd na een grondige analyse van meer dan 100 venture capital-fondsen. Generali Ventures heeft in drie strategische initiatieven geïnvesteerd: Mundi Ventures, gespecialiseerd in insurtech-technologieën; Speedinvest, gericht op start-ups in de vroege pre-seed en seed-fasen; en Dawn, gericht op het investeren in B2B-softwareoplossingen.

Zoeken naar externe innovatie

De zoektocht naar externe innovatie beslaat een breed spectrum van technologieën die de verzekeringsbranche revolutioneren, waaronder gebieden zoals mobiliteit, kunstmatige intelligentie, cyberbeveiliging en gezondheidszorg. Investeringsdoelen zijn innovatieve start-ups, zowel pre-seed als in latere fasen, met een geografische focus die zich uitstrekt naar VC-fondsen in Europa en de Verenigde Staten.

Visie van Generali

Bruno Scaroni, Group Chief Transformation Officer van Generali, zei: “Generali is een innovatieve, klantgerichte Groep, gericht op het best mogelijke gebruik van data en opkomende technologie. Dankzij dit nieuwe venture capital-initiatief zullen we langetermijninvesteringen doen in het wereldwijde innovatie-ecosysteem. Generali Ventures zal ook een positieve impact hebben op de verzekeringssector, het bevorderen van de ontwikkeling van innovatieve projecten, het openen van nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en het integreren van initiatieven die bijdragen aan de algehele transformatie van de Groep.”

Deel van het strategisch plan

Generali Ventures maakt deel uit van het strategische plan ‘Lifetime Partner 24: Driving Growth’, dat € 1,1 miljard aan cumulatieve investeringen in de digitale en technologische transformatie van de Groep omvat. Het leiden van innovatie en digitale transformatie vormt een van de drie pijlers waarop de strategie is gebouwd. De Groep is toegewijd aan het ontwikkelen van duurzame bedrijfsmodellen voor de toekomst, het verhogen van de klantwaarde via het ‘Lifetime Partner’-adviesmodel, het versnellen van innovatie als een datagedreven bedrijf en het bereiken van extra operationele efficiëntie door automatisering en technologie op te schalen.