Klarna's 'buy now, pay later'-verliezen liggen 30% onder de branchenorm, zegt CEO

6 maanden geleden gepubliceerd

Sebastian Siemiatkowski, medeoprichter en CEO van Klarna, heeft in een recent interview op ‘The Exchange’ gesproken over de ‘koop nu, betaal later’-plannen die consumenten aantrekken. Tevens ging hij in op het incassoproces voor gemiste betalingen en hoe beleggers onderscheid kunnen maken tussen verschillende aanbieders van ‘koop nu, betaal later’-plannen.

Verliezen onder branchenorm

Volgens Siemiatkowski liggen de verliezen van Klarna op de ‘koop nu, betaal later’-plannen 30% onder de branchenorm. Dit zou aantonen dat het bedrijf een effectief beleid hanteert op het gebied van risicobeheersing en incasso.

Aantrekken van consumenten

Siemiatkowski gaf aan dat de ‘koop nu, betaal later’-plannen verschillende soorten consumenten aantrekken. Dit varieert van mensen die op zoek zijn naar flexibiliteit bij het doen van grotere aankopen, tot mensen die hun maandelijkse uitgaven willen beheren.

Incassoproces

Het incassoproces voor gemiste betalingen is een belangrijk onderdeel van het bedrijfsmodel van Klarna. Siemiatkowski gaf aan dat het bedrijf er alles aan doet om ervoor te zorgen dat klanten hun betalingen kunnen nakomen en dat ze, indien nodig, toegang hebben tot een eerlijk en transparant incassoproces.

Onderscheid voor beleggers

Siemiatkowski benadrukte ook hoe belangrijk het is voor beleggers om het onderscheid te kennen tussen verschillende ‘koop nu, betaal later’-aanbieders. Daarbij speelt de manier waarop deze bedrijven omgaan met risico’s en het incassoproces een cruciale rol.