Klarna gaat opnieuw 500 banen wereldwijd outsourcen

ongeveer een jaar geleden gepubliceerd

Het Zweedse betalingsbedrijf Klarna gaat opnieuw een ronde van outsourcing doorvoeren, waarbij rollen in klantenservice en operaties worden overgedragen aan andere bedrijven. Dit blijkt uit bedrijfsdocumenten. Naar schatting zullen ongeveer 500 medewerkers getroffen worden door deze veranderingen.

Overdracht van rollen

Eens overgedragen, zullen de functies bij Klarna niet langer bestaan. De getroffen landen zijn onder meer Australië, Finland, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Deze outsourcing volgt op een eerdere aankondiging van Klarna in augustus, waarbij het bedrijf 250 rollen in klantenservice in Zweden en Duitsland overdroeg aan Foundever, een bedrijf dat klantenservice biedt voor diverse bedrijven en meer dan 170.000 werknemers heeft.

Outsourcing naar Accenture en Foundever

De beslissing om een tweede ronde van outsourcing door te voeren, werd op maandagmiddag gecommuniceerd naar het betrokken personeel. Er heerst echter enige onduidelijkheid en onzekerheid onder de medewerkers over de veranderingen.

De interne documenten van Klarna vermelden dat de roltransities plaatsvinden nadat overleg met vakbonden in sommige markten is afgerond. De getroffen teams zijn onder andere:

  • Anti-witwas en terrorismefinanciering
  • Klantenservice
  • Partner Operations & Product
  • Gebruikersaccount & Fraudepreventie
  • Betalingsmethoden

Foundever zal het personeel gerelateerd aan de klantenservice overnemen, terwijl het management adviesbureau Accenture de rollen voor financiële misdaadpreventie zal overnemen.

Bonus voor acceptatie

Een bonus ter waarde van twee maanden salaris zal worden uitbetaald aan medewerkers die akkoord gaan met de nieuwe functieaanbieding. Het document vermeldt ook een “vroegtekentekenbonus”. De verschuiving is optioneel, maar voor degenen die weigeren, zal er geen positie meer voor hen zijn bij Klarna.

Volgens Klarna hebben eerder uitbesteed personeel een gunstige verschuiving in de werkcultuur en nieuwe groeimogelijkheden gerapporteerd. Dit bevestigde hun overtuiging dat Klarna zich moet concentreren op waar ze goed in zijn en actie moet ondernemen voor de functies die ze niet volledig hebben kunnen ondersteunen en innoveren zoals andere delen van het bedrijf.