MessageBird gaat Bird en introduceert nieuwe producten en prijsverlagingen

3 maanden geleden gepubliceerd

Het Nederlandse bedrijf MessageBird heeft een naamswijziging ondergaan en gaat nu verder als Bird. Daarnaast heeft het bedrijf aangekondigd dat het een hele reeks nieuwe producten lanceert en de prijzen verlaagt.

Nieuwe prijsstrategie

Bird stelt dat het niet gelooft in het maken van winst ten koste van consumenten. Het bedrijf is van mening dat de huidige marktstandaard, waarbij bedrijven met niet-transparante prijsmodellen hoge marges hanteren en de kosten doorberekenen aan de klant, niet eerlijk is. Daarom streeft Bird ernaar om berichten tegen de laagst mogelijke kosten te leveren.

De nieuwe messaging APIs van Bird stellen het bedrijf in staat om SMS te factureren met een korting van 90%. Dit betekent dat een klant die bijvoorbeeld $100k aan SMS uitgeeft bij een bedrijf als Twilio, bij Bird slechts $10k zou uitgeven.

Bird CRM

Naast de nieuwe prijsstrategie introduceert Bird ook Bird CRM, een nieuw hoofdstuk in marketing, verkoop en betalingen. Ook hierbij belooft het bedrijf aanzienlijke kostenbesparingen. Als een klant momenteel $100k uitgeeft aan e-mail bij een bedrijf als Klaviyo of Attentive, zou deze klant 40% op e-mail en 90% op SMS besparen met Bird.

Achtergrond

Bird (toen nog MessageBird) werd in 2011 opgericht als een diep technisch telecombedrijf. Ze bouwden een netwerk voor snelle en goedkope levering van SMS-codes, wat op dat moment een groot voordeel was omdat elke app in de wereld gebruikers verifieerde via SMS-codes.

In 2016 sloot het bedrijf zich aan bij Y-Combinator en kreeg het bedrijf zijn eerste externe investeerder. Deze ervaring veranderde de richting van het bedrijf, dat zich aanvankelijk concentreerde op het aanbieden van een API voor SMS, voice en chatberichten. Na de Y-Combinator ervaring begon het bedrijf te streven naar het veranderen van de wereld.

De toekomst

Bird verklaart nu de oorlog aan de aggregatiebusiness bovenop wereldwijde drager-netwerken door de toegang te democratiseren en zijn marges naar nul te brengen. Het bedrijf gelooft dat de komende 10 jaar zullen draaien om infrastructuur + applicatie, of zoals ze het zelf graag zien: wat je kunt doen met het kanaal versus enkel toegang tot het kanaal.

Waarom Bird CRM?

Het idee achter Bird CRM is dat alle communicatie tussen bedrijven gebeurt via kanalen - of het nu gaat om bellen, sms’en, WhatsApp of iMessage - en dat al deze interacties een klantcontact creëren. Volgens Bird kan al deze interactie worden beheerd vanuit één tool, waardoor het kanaal niet uitmaakt als het gaat om het verkopen of bedienen van je klanten.

De introductie van Bird CRM markeert dag 1 van deze nieuwe visie. Hoewel er nog veel te doen is, hoopt het bedrijf met deze eerste iteratie van Bird CRM klanten te helpen om makkelijker te communiceren met bedrijven, net zoals ze dat zouden doen met hun vrienden.