Nieuwe e-commerce startup geeft klanten controle over hun eigen winkeldata

6 maanden geleden gepubliceerd

Een nieuwe startup, I Own My Data (IOMD), wil het online winkelen vereenvoudigen door klanten meer controle te geven over hun eigen winkeldata. De oprichter en CEO van IOMD, Rohan Mahadevan, een voormalig PayPal executive, ontwikkelde het platform om de frustraties die hij zelf ondervond bij het online winkelen te verminderen.

Het doel van IOMD

De missie van IOMD is om het script van de e-commerce te herschrijven met zijn Node-platform. In plaats van dat mensen hun persoonlijke informatie op talloze sites moeten invoeren en opnieuw invoeren, stelt IOMD consumenten in staat om al hun online interacties, aankopen en profielen te beheren, op te halen en op te slaan op hun eigen apparaten.

Hoe werkt het?

Met Node worden alle privé-informatie van een gebruiker, zoals eerdere aankopen, kaarten, adressen en voorkeuren, opgeslagen op hun eigen apparaat. Zo kunnen transacties met één klik, tik of aanraking direct worden voltooid, overal op het web. Volgens Mahadevan is dit vergelijkbaar met de functie voor één-klik-aankopen van Amazon, maar dan werkend over verschillende handelaars heen.

Financiering en toekomstplannen

IOMD heeft onlangs $2,75 miljoen opgehaald in een seed-financieringsronde, geleid door Neotribe Ventures. Het 20-koppige team is momenteel bezig met het onboarden van handelaars in zijn bètaprogramma en heeft een live app in de App Store. De nieuwe kapitaalinjectie zal worden gebruikt om de productontwikkeling en marktintroductie te ondersteunen. Op termijn hoopt IOMD zijn aanbod wereldwijd uit te rollen.

Voordelen voor handelaars

Mahadevan benadrukt dat handelaars die een groot aandeel bezoekers hebben die uitchecken als gasten, de eersten zullen zijn die echt van het platform zullen profiteren. “Handelaars die cosmetica, speciaal voedsel, mode, baby- of huisdierproducten en andere frequente, maar geen abonnementsproducten verkopen, zullen op de meest directe manier profiteren”, zei hij.

Geen betalingsbedrijf

IOMD is geen betalingsbedrijf, maar een informatiebedrijf, benadrukt Mahadevan. “Het is echt belangrijk om te weten dat we geen betalingen verwerken. We zijn niet geïnteresseerd in welk betalingsproces je gebruikt… Wat we doen is dat we die informatie gewoon terug opslaan naar je node. Er is nul latentie omdat er geen server bij betrokken is, en we geven iedereen een getokeniseerde e-mail zodat ze hun info niet hoeven te delen als ze dat niet willen. Dit elimineert ook hacking.”