Payface, Braziliaanse fintech, neemt SmileGo over om uit te breiden naar private label markt

7 maanden geleden gepubliceerd
  Payface

Payface, een bedrijf dat zich bezighoudt met gezichtsherkenning voor betalingen, heeft zijn eerste overname aangekondigd. Het bedrijf heeft SmileGo gekocht, een start-up gespecialiseerd in betalingsonboarding en gezichtsherkenning gericht op de white label kaartmarkt. De waarde en voorwaarden van de transactie zijn niet bekendgemaakt.

De overname komt iets meer dan drie maanden na de aankondiging van de verlenging van de Series A, gewaardeerd op R$ 15 miljoen, die leidde tot de fondsenwerving van Revolution, een fonds van Oasis Ventures. De ronde, die in totaal R$ 45 miljoen bedroeg, werd geleid door een BTG Pactual-fonds, met deelname van Hi Partners en het multifamily office Oikos.

SmileGo

SmileGo, opgericht in 2021, was onderdeel van RPE, dat eigen kaarten verwerkt voor ongeveer 60 retailers, en Vsoft, een aanbieder van biometrische technologie. Volgens de bedrijven zal de overname Payface in staat stellen zijn technologie te brengen naar verschillende SmileGo-klanten, waaronder namen als Grupo Pereira, Condor en Oscar Calçados.

Eládio Isoppo, CEO en mede-oprichter van Payface, benadrukte in een persbericht de synergie tussen de twee bedrijven. Volgens hem kan de overname het aanbod aan het publiek aanzienlijk uitbreiden. “We begrepen snel de complementariteit die bestond tussen de twee bedrijven,” zei hij.

Volgende stappen

Na de deal neemt Victor Braz, voormalig CEO van SmileGo, de leiding over gesloten deals bij Payface. Braz zei in een verklaring dat de fusie van Payface en SmileGo hun intentie versterkt om de ervaring en veiligheid van retail winkeltrajecten te verbeteren door het gebruik van gezichtsbiometrie, en dat dit de uitbreiding en versnelling van deze beweging zal bevorderen.

Payface meldt ook dat biometrische betalingen voordelen kunnen bieden aan kaartuitgevers, bijvoorbeeld door het verhogen van het niveau van veiligheid bij transacties. Daarom is het idee om in de komende maanden 1 miljoen actieve gebruikers per maand te bereiken.

Daarnaast betekent directe integratie met RPE (Dock’s strategische partner) en retailers die al biometrische gegevens vastleggen in het proces van inschrijving voor financiële producten dat gebruikers de Payface-applicatie niet hoeven te downloaden, waardoor het gebruik van de oplossing wordt vereenvoudigd. Het bedrijf verwacht zelfs binnen 30 dagen de eerste klanten voor het nieuwe product aan te kondigen.

Pixface

Payface, opgericht in 2018 in Florianópolis (SC), ontwikkelde gezichtsbiometrie technologie om betalingen bij winkels (zoals supermarkten en apotheken) sneller, eenvoudiger en veiliger te maken. De oplossing is aanwezig in netwerken zoals St. Marché, Zona Sul en Prezunic, van de Cencosud Groep. De verwachting is om tegen het einde van dit jaar 2.000 verkooppunten geïntegreerd te hebben met de technologie.

De fintech ontwikkelt ook betalingen met gezichtsherkenning via Pix. In dit verband wacht het op goedkeuring van de Centrale Bank (BC) om te fungeren als initiator van betalingstransacties (ITP), zoals Eládio onthulde aan Finsiders, in een gesprek met het portaal ongeveer een jaar geleden.