Zorgen over online fraude onder Singaporezen volgens Revolut-enquête

4 maanden geleden gepubliceerd

Uit een recente enquête van Revolut, een wereldwijde neobank met meer dan 35 miljoen klanten, blijkt dat meer dan 20% van de Singaporezen in de afgelopen zes maanden te maken heeft gehad met een vorm van fraude bij het online winkelen.

Meest getroffen leeftijdsgroepen

Vooral jonge mensen tussen de 18 en 34 jaar werden het meest getroffen (52%), terwijl senioren tussen de 55 en 65+ de minst getroffen groep waren (14%).

Veelvoorkomende fraude

De meest voorkomende fraude was het kopen van een product dat nooit aankwam, gevolgd door nepwebsites die klantkaartgegevens stalen en frauduleuze verkopers die klantengeld stalen.

Zorgen over veiligheid

Wanneer hen werd gevraagd of ze er zeker van zijn dat ze een nepwebsite of deal zouden kunnen herkennen, gaf 48% van de Singaporezen aan dat ze niet zeker waren of het niet wisten. Mannen waren zelfverzekerder dan vrouwen, met 57% van de mannen die aangaven zelfverzekerd te zijn, vergeleken met 47% van de vrouwen.

Daarnaast maakt 85% van de ondervraagde Singaporezen zich over het algemeen zorgen over de veiligheid van hun geld bij het doen van online aankopen.

Stijging in het aantal slachtoffers van oplichting

Recente gegevens van de Singaporese politie tonen een stijging van 64,5% in het aantal slachtoffers van oplichting in de eerste helft van 2023 (22.339) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar (13.576). Meer dan de helft (55%) van de slachtoffers verloor tot S$2000.

Reactie van Revolut op de groeiende dreiging van fraude

Revolut investeert in de versterking van zijn talentenpijplijn om dit probleem aan te pakken. Meer dan een derde van het personeelsbestand van Revolut is nu gewijd aan de strijd tegen financiële criminaliteit, met meer dan 2.500 financiële criminaliteitsexperts in 6 markten.

Revolut meldde dat het in de afgelopen 12 maanden ongeveer S$335 miljoen aan potentiële fraude tegen zijn klanten heeft voorkomen.