Mastercard lanceert First-Party Trust programma om 'vriendelijke' fraude tegen te gaan

7 maanden geleden gepubliceerd

Mastercard heeft zijn First-Party Trust programma aangekondigd om de toenemende trend in first-party of ‘vriendelijke’ fraude te bestrijden. ‘Vriendelijke’ fraude is wanneer echte transacties per ongeluk of opzettelijk worden betwist door kaarthouders.

Samenwerking met industrie groepen

Het programma is ontwikkeld in samenwerking met industriegroepen, waaronder de US Merchant Advisory Group en de Merchant Risk Council. Recentelijk onthulde gegevens tonen aan dat 75% van de fraude die digitale bedrijven ervaren, first-party fraude is.

Voordelen voor kleine bedrijven

Voor kleine bedrijven zal het First-Party Trust programma bijzonder waardevol zijn. Het helpt hen met voorheen tijdrovende en middelen-intensieve kwesties, zoals het onderzoeken en aanpakken van claims. Uitgevers zullen beter in staat zijn om te bepalen wat een frauduleuze transactie van derden is ten opzichte van first-party fraude. Ze zullen ook betrouwbaardere informatie hebben bij het bespreken van geschillen met hun kaarthouders.

Hoe het werkt

Het First-Party Trust programma streeft naar grotere transparantie van transacties. Dit doet het door handelaars, inclusief kleine bedrijven, de mogelijkheid te bieden om relevante inzichten in te dienen om first-party fraude tegen te gaan. Mastercard zal twee paden bieden voor het delen van deze verbeterde inzichten tussen een handelaar en kaartuitgever. Handelaars kunnen de verbeterde gegevens direct als onderdeel van de transactie versturen, of ze kunnen dit doen na de transactie als onderdeel van het geschillenproces.

Verbeterde geschillenresolutie

Het programma zal de geschillenresolutie ook verbeteren door:

  • AI en risicomodellering om echt frauduleuze transacties te identificeren en die te signaleren die het hoogste niveau van vertrouwen dragen.
  • Verbeterde signalen voor uitgevers, wat een groter inzicht in de aankoopgeschiedenis van de kaarthouder, apparaat, leveringsinformatie, identiteitselementen en geografische locatie mogelijk maakt.
  • Nieuwe regels die dwingend bewijs definiëren om echte aankopen te herkennen en onnodige gebrekkige geschillen te voorkomen.

Wereldwijde uitrol

Het First-Party Trust programma is een wereldwijd programma, en de uitrol begint in de Verenigde Staten in 2024.

Related news