Monzo en Starling scoren laag in terugbetalingen van app-fraude

ongeveer een jaar geleden gepubliceerd

Volgens gegevens gepubliceerd door de Payment Systems Regulator in 2022, scoren Monzo en Starling als een van de laagste bedrijven in het terugbetalen van slachtoffers van geautoriseerde push-betaling fraude.

Deze twee uitdagende banken, die zichzelf prijzen op hun klantenservice, bleken te kort te schieten in vergelijking met hun grotere rivalen in het terugbetalen van klanten die door fraudeurs werden misleid om betalingen te doen aan rekeningen buiten hun controle.

Terugbetalingen

Volgens de data was TSB de beste in de ranglijst, met een terugbetaling van 91% van de totale waarde van APP-fraudeverliezen die in 2022 aan het bedrijf werden gemeld. Het behaalde ook de eerste plaats in terugbetalingen op basis van volume, door 94% van de claims volledig terug te betalen en vier procent gedeeltelijk terug te geven.

Daarentegen vergoedden Monzo en Starling slechts 22% en 37% van de waarde van APP-scams die door slachtoffers werden gemeld. In termen van volume was Monzo de laagst gerangschikte aanbieder, met slechts een volledige terugbetaling van zes procent van de claims en een gedeeltelijke vergoeding van twee procent. Starling presteerde op dit gebied iets beter, met een volledige terugbetaling van 44% van de gevallen en een gedeeltelijke terugbetaling van zes procent van de verloren betalingen.

Fraude volumes

De twee uitdagers deden het nauwelijks beter in het beperken van de volumes van oplichting, ze kwamen op de eerste en tweede plaats in de ranglijst van hoeveel APP-fraude betalingen er per miljoen transacties werden verstuurd. In termen van waarde hield Starling de totale verliezen per miljoen pond aan transacties op slechts £112, terwijl Monzo in de hogere regionen zat met meer dan het dubbele van dat bedrag aan verloren geld.

Reacties op de cijfers

In reactie op de nieuwe cijfers van de PSR, richt UK Finance zich op het sociale media en telecommunicatieplatform dat dit soort fraude mogelijk maakt. “Wat de gegevens van de PSR vandaag niet laten zien, is waar de fraude begint,” stelt het industrieforum. “Onze gegevens tonen aan dat 94 procent van de geautoriseerde fraude online of via de telefoon begint, via sociale media, valse berichten en meer. Maar de technologie- en telecommunicatiesectoren dragen geen verantwoordelijkheid voor het vergoeden van slachtoffers, wat betekent dat er weinig commerciële prikkel voor hen is om de enorme bedreiging die blijft prolifereren op hun platforms en netwerken echt aan te pakken. We hebben deze sectoren nodig om meer met ons te doen om consumenten te beschermen door deze vreselijke misdaden te voorkomen.”

Related news