Ierse bank AIB excuseert zich voor online bankstoring

4 maanden geleden gepubliceerd

De Ierse bank AIB heeft een storing in haar online bankdienst toegegeven nadat deze werd belicht door de Ierse Independent.

Storing ontdekt door zakenman

Volgens de Independent werd de bug ontdekt door een zakenman uit Dublin. Toen hij probeerde in te loggen op de online bankwebsite met nieuwe gebruikersgegevens, kreeg hij toegang tot de details van het vorige account. Toen de gebruiker de bank over de fout probeerde te informeren, werd hij echter meer dan 45 minuten in de wacht gezet en besloot hij in plaats daarvan de krant te contacteren.

“Zulke bugs kunnen door ontevreden werknemers in kleine bedrijven worden misbruikt om de bedrijfsrekeningen te herschikken,” vertelde de zakenman aan de krant. “Het zou heel gemakkelijk zijn om betalingen te wijzigen en dingen anders in te stellen. Zelfs als dat niet zou gebeuren, is het volkomen ongepast dat iemand toegang heeft tot bedrijfsrekeningen zonder de inloggegevens te hebben.”

IT-update veroorzaakt storing

Volgens de bank was de storing het gevolg van een IT-update die het vorige weekend was geïmplementeerd. De bug “beïnvloedde een klein aantal zakelijke klanten die hun zakelijke bankdesktopapplicatie verlieten zonder uit te loggen” en is nu opgelost zonder dat persoonlijke klanten getroffen zijn.

Dit incident is een verder voorbeeld van storingen en fouten in de Ierse banksector. De online bankapp van AIB heeft dit jaar al twee keer te maken gehad met uitval en had ook problemen met het verwerken van betalingen voor haar klanten met een tracker-hypotheek.

Ondertussen haalde de Bank of Ireland internationale krantenkoppen toen een bug waardoor gebruikers zonder fondsen geld konden opnemen, leidde tot rijen bij geldautomaten in het hele land in de misplaatste zoektocht naar ‘gratis geld’.

Related news